Innehåll

Hur vet jag om det finns animalier i produkten?

keyboard_arrow_down

Vi är transparenta och skriver ut om en ingrediens är animalisk. Det framgår genom att vi skriver ut namnet på ingrediensen (exempelvis: mjölk, honung, vassle, ost). Om det gäller en arom så skriver vi om den kommer från något animaliskt (exempelvis "naturlig arom (från MJÖLK).

Läs mer om detta och se exempel under "Allergimärkningar och innehåll"

Vad betyder "spår av"?

keyboard_arrow_down

En produkt kan ha markeringar som "spår av vete" eller "spår av mjölk". Det innebär att produkten inte innehåller råvaror med dessa allergener, men kan innehålla spår av det. Det kan hända om snacksen produceras i anslutning till varandra eller på samma produktionslinje.

Läs mer under "Allergimärkningar oh innehåll"

Varför blir potatis grön?

keyboard_arrow_down

Om potatis under odlingen blir utsatt för ljus, genom att den inte är ordentligt täckt med jord, blir den del som varit uppe i ljuset grön.

Den gröna färgen kommer från klorofyll, som är ofarligt, men det indikerar att potatisen kan ha varit stressad och därmed producerat solanin. Solanin förekommer alltid i potatis, men halterna varierar. Vissa potatissorter är mer benägna än andra att bilda solanin. Livsmedelsverket har undersökt giftigheten av solanin och utifrån detta satt en rekommendation för maximalt godtagbart intag. De potatissorter som vi använder innehåller betydligt lägre halt solanin än den rekommenderade övre gränsen.

Givetvis finns det, bland den stora volym potatis som vi använder årligen, enstaka gröna potatisar. Naturligtvis gör vi vårt yttersta för att se till att inte gröna chips hamnar i påsarna. Potatisen kontrolleras, både under odlingen och när den läggs in i våra lagerhus, och längs chipslinjen sker manuell och maskinell inspektion och bortsortering av gröna chips vid behov.

Estrella kommer fortsätta undersöka hur vi kan bli ännu bättre på att minimera gröna chips.

Våra Produkter

Varför hittar jag inte min favorit längre?

keyboard_arrow_down

Det finns tre möjliga anledningar. 1. Om det blivit förseningar i produktion är det möjligt att vi inte hunnit producera din favorit som vanligt. Då finns produkten fortfarande kvar här på hemsidan och kommer att dyka upp igen tillslut. 2. Om produkten inte längre finns kvar på hemsidan så ingår den inte längre i sortimentet och produceras inte längre. 3. Den enskilda butiken du handlar i har slutat ta in din favorit. Butikerna väljer själva vilka snacks de vill ha. Om butiken slutat in in din favorit kan det hjälpa att helt enkelt be dem ta in den igen! Läs mer arrow_forward

När lanserades Estrella Linschips?

keyboard_arrow_down

Det var i januari 2017 som Estrella lanserade nyheten Linschips i den populära smaken Sourcream & Onion och reaktionerna lät sig inte vänta. Linschips klättrade snabbt upp i listorna som ett av Sveriges mest populära snacks. Enligt konsumenterna är det främst smaken, den lägre fetthalten och spänningen med något nytt som lockar mest.

Årets Dagligvara 2018

Estrella Linschips röstades fram som ’Årets Dagligvara 2018’, ett pris som syftar till att uppmärksamma framgångsrika lanseringar och inspirera till innovation och produktutveckling. Priset tilldelas en produkt som under föregående år haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling och fyllt ett nytt konsumentbehov.

Priset delas ut av branschorganisationerna DLF – Dagligvaruleverantörers Förbund, Svensk Dagligvaruhandel och marknadsanalysföretaget Nielsen. Under galakvällen röstades Estrellas Linschips fram som vinnare av en övervägande majoritet med 73% av rösterna.

Linschips idag

Idag finns Estrellas Linschips i flera härliga smaker. Har du smakat alla?

I vilken butik hittar jag era produkter?

keyboard_arrow_down

Estrellas produkter finns i de allra flesta svenska livsmedelsbutiker. Sortimentet kan dock variera något så vi kan tyvärr inte hjälpa till med specifik butik eftersom vi säljer våra produkter till grossister och stora rikslager. Ett tips är att be inköparen i din butik att ta hem produkten du vill ha, det brukar hjälpa!

Varför försvinner produkter ibland?

keyboard_arrow_down

Estrella har ett levande sortiment vilket innebär att gamla, mindre populära smaker ibland behöver ge plats åt nya satsningar. Det händer dock att gamla smaker kommer tillbaka igen!

Ibland tar enskilda butiker bort produkter. Om produkten finns kvar på Estrellas hemsida men inte i butik är ett tips att fråga butiken om de kommer ta in produkten snart igen.

Exempel på produkter som kommit och gått

Potatischips Barbecue har lanserats inte mindre än 8 gånger!
Potatischips Salt & Vinegar
Dipmix Blue Cheese
American Dipmix
Dillskruvar

Konsumenttjänst

När får jag svar på min reklamation?

keyboard_arrow_down

Vi svarar på oftast snabbt på kontakt och hanterar ditt ärende så fort vi kan. Vi har som policy att alla helst ska få svar inom 2 veckor. Under högtider som jul och sommar eller vid speciella reklamationer kan svar dröja över den tiden.

Reklamation under Covid-19

keyboard_arrow_down

Estrella begär in de flesta reklamationer för att kunna undersöka dem ordentligt. De utgör underlag för felsökning, bedömning, intern utbildning och ekonomisk ersättning. Vi ber sällan om mer än vad som får plats i en vanlig postlåda och begär inte att personen som reklamerar behöver vidta mänsklig kontakt via exempelvis postombud eller liknande. Enligt Folkhälsomyndigheten finns det heller inga uppgifter på att personer har smittats via paket och postförsändelser. Vi har därmed ingen anledning att gå ifrån vår ordinarie reklamationspolicy och sluta ta emot reklamationer via posten för tillfället.

Med det sagt så behandlar vi varje reklamation utifrån de omständigheter som råder, dvs. beroende på vad reklamationen berör samt omständigheterna i Sverige. Det råder en unik situation just nu och om du i och med detta inte har möjlighet att skicka in en reklamation den ordinarie vägen så ber vi dig berätta det för konsumenttjänst vid kontakt med dem - så har de möjlighet att hjälpa dig på annat sätt. Vi hänvisar alla frågor kring reklamationsärenden till Konsumenttjänst. Kontaktuppgifterna hittar du på påsen eller här: https://www.estrella.se/konsumentkontakt/

Hur gör jag en reklamation?

keyboard_arrow_down

Om produkten inte håller måttet kan du givetvis reklamera den. Då kan vi undersöka felet närmare och givetvis ersätta dig för produkten.

Tänk på att spara påse och innehåll. Det behövs bland annat för att undersöka vad som är fel, för att kunna spåra innehållet, och som underlag för bedömning. Ringa eller Mejla sedan vår konsumenttjänst för instruktioner.

- Telefon: 031- 33 23 300 (öppet vardagar mellan 09:00-12:00)
- Epost: konsumenttjanst@estrella.se

Hur går det till?

Hur mycket potatis behövs för 1kg chips?

keyboard_arrow_down

För ett kilo chips behövs det ungefär tre kilo potatis. För en påse chips behövs strax över ett kilo potatis.

Här kan du se hur tillverkningen av våra klassiska Sourcream & Onionchips går till - från potatis till färdig påse i butik.

Miljö & Hållbarhet

Hur tänker Estrella kring hållbarhet?

keyboard_arrow_down

Vi arbetar med hållbarhet på många plan och har gjort det under många år. Det vi vet är att hållbarhet inte är enkelt utan det finns många aspekter att ta hänsyn till. Vi håller just nu på med en kartläggning för ett urval av våra största produkter för att se vilket klimatavtryck de har och hur vi snabbast fokuserar på det som ger störst effekt för att minska vår klimatpåverkan. Samtidigt som vi arbetar med miljöaspekten måste vi arbeta med hälsoaspekten och det vi producerar måste så klart smaka fantastiskt gott. För tillverkning av vissa produkter måste vi ta råvaror från andra länder eftersom de inte produceras/odlas i Sverige i den omfattningen som krävs. För de som endast vill ha lokal odlat har vi våra Västkustchips som är certifierade med Svenskt Sigill.

Uppvärmning av fabrik

keyboard_arrow_down

Potatis innehåller mycket vatten, och det går åt mycket energi för att koka bort allt vatten i potatisen innan de blir krispiga chips. Därför har vi ett program för att övervaka och reducera mängden energi som förbrukas. Den ånga som uppstår vid fritering av potatisskivorna används för att värma upp våra lokaler och varmvattnet. Estrella har duktiga tekniker som ser till att vi har effektiv utrustning som gör att vi förbrukar så lite energi som möjligt.

Transporter till och från Estrella

keyboard_arrow_down

Från Estrella

Estrella har inga egna transportbilar, men vi ställer krav på alla som ska transportera våra varor, till oss och till våra kunder. Vi vill att alla transportörer ska ha någon form av miljöcertifiering, och chaufförerna ska vara tränade i ”eco driving”.

Våra produkter är anpassade i storlek så att det är så många påsar som möjligt i varje kartong, och kartongen är anpassad så att de ska passa en normal lastbil så att den är så full som möjligt. Vi vill ju inte transportera luft.

Till Estrella

Råvaror som kryddor, linsmjöl och emballage kommer till oss från hela världen. Oftast levereras de till Sverige med fraktfartyg. Sedan levereras de hit till fabriken i Angered med last- eller tankbil. Vi vill att alla transportörer ska ha någon form av miljöcertifiering, och chaufförerna ska vara tränade i ”Eco driving”.

Biologiskt avfall

keyboard_arrow_down

Vi har minskat det biologiska avfallet men lite restavfall blir det ändå. Det kan vara rötter, groddar, potatisar med mera. Estrella har länge lämnat biologiskt avfall till framställan av biogas. Vid framställning av biogas uppstår en restprodukt som kan användas som gödsel i jordbruket. Det blir som ett smart kretslopp: Estrellas avfall ger biogas som ger både gödsel och koldioxidfri produktion av snacks!

Biogas

keyboard_arrow_down

Produktionen i Angered är helt CO2-neutral. Estrella har sedan oktober 2017 använt  naturvänlig biogas som huvudsaklig energikälla, som bygger på 100% förnybar energi.