Över 30 år med Estrella Sourcream & Onion!
När Estrella lanserade Sourcream & Onion för över 30år sedan var det nog ingen som trodde att den skulle bli SÅ populär. Sedan lanseringen 1988 har den varit Sveriges mest sålda smak på chips – och dessutom skapat både konflikter och myter. Gilla att dela krispig snackshistoria med oss!
Utdrag ur Estrella Marknadsplan 1986-1988: ”Genom lanseringen av Barbecuechips i april -85 anser vi att chipssortimentet är tillräckligt stort. Några nya smakvarianter är ej aktuella inom en överskådlig framtid.”
Så lät det – men för strax över 30 år sedan var Estrella ändå först i Sverige med att lansera Sourcream & Onion som sedan dess varit det mest sålda potatischipset i Sverige*. Här är historien bakom Sveriges mest populära chips.
Potatisgratäng blev Sourcream & Onion
I produktutvecklingsstadiet var tanken att ta fram en chipssmak som kombinerade mejeriprodukter och lök. Man utgick bland annat från den internationella chipssmaken ”Au Gratin” som eftersträvade smaken av potatisgratäng. Efter flera försök med mejeriprodukter som grädde och yoghurt landade produktutvecklarna i Gräddfil och Lök, inspirerat av en amerikansk variant. Inger Gustavsson, Produktutvecklare på Estrella var med vid utvecklingen 1988 kommenterar
– Ingen snackskrydda hade fått så höga poäng i våra smaktester innan. Den var helt rätt i tiden och helt rätt för våra svenska smakpreferenser.
Amerikanska flaggan gjorde påsen blå istället för grön
Vid namntester vann ”Sourcream & Onion” över det svenska ”Gräddfil & Lök”. Den USA-inspirerade produkten fick då en matchande påse med grafiska inslag från den amerikanska flaggan för att cementera namnet. USA-kopplingen har lämnats bakom men den blå färgen är kvar. Idag färgkodar vi därför smaken blå, trots att resten av världen använder grön. Pia Greverius var Produktchef på Estrella under lanseringen och jobbar kvar än idag, numera som Kategorichef. Hon berättar om lanseringen för över 30 år sedan.
– Att använda de amerikanska färgerna gav lite belägg för det engelska namnet. Påsen stack verkligen ut i butikshyllorna vilket också bidrog till att nya konsumenter upptäckte smaken. Människor som aldrig köpte chips fick nu upp ögonen för det, kommenterar Pia .
Myten om beroendeframkallande medel i chipskryddan grundades
Estrellas Sourcream & Onion var den första i Sverige som hade en lite syrlig smak, vilket uppskattades väldigt mycket av konsumenterna. Människor som aldrig hade gillat chips förr åt plötsligt mängder, vilket gav uppskov till mytbildning. Inger kommenterar
– Vi blev anklagade för att addera vanebildande medel i kryddan. Den syrliga smaken var ny, så den blev ofta utpekad. Det är en myt som vi märker hänger kvar än idag och startades just av Sourcream & Onions popularitet. Men chipsen hade helt enkelt bara en riktigt god smak.
Krigisk lansering – ”grossister stal produkter av varandra”
Lanseringen var närmast krigisk. På endast 3 månader såldes det lika mycket Sourcream & Onionchips som var planerad för hela året. Kryddan, emballagen, allt tog slut – och det skapade ett ännu större sug efter produkten.
– Det gick så långt att grossister tog produkter av varandra eller köpte upp varandras inventarier. Det blev krig. Vi fick tillslut skjuta upp all annonsering i drygt tre månader eftersom vi inte kunde leverera mer produkter, kommenderar Pia Greverius.
Populariteten startade en våg. Bortsett från Estrellas konkurrenter så lanserade flera livsmedels-företag produkter med smaken. Inger Gustavsson kommenterar
– Sourcream & Onion finns på många livsmedel idag och det började i mångt och mycket med våra chips. Vi har också haft det på flera snacks som ringar, stjärnor, skruvar och bågar. Estrella Linschips Sourcream & Onion blev som bekant också en succé som 2018 utsågs till Årets Dagligvara. Vi älskar smaken av gräddfil och lök helt enkelt.
Krispiga fakta om Estrella Sourcream & Onion
Estrella Sourcream & Onion inspirerades bland annat av den internationella smaken ”Au Gratin”, alltså chips med smak av potatisgratäng.
Påsens design inspirerades av amerikanska flaggan. Med tiden blev påsen tillslut överhängande blå och det är därför vi än idag har en blå påse medans nästan hela världen använder en grön färg till smaken.
Estrella Sourcream & Onion var det första finräfflade chipset i Sverige.
Estrella Sourcream& Onion blev så populära att en del trodde att det fanns beroendeframkallande medel i kryddan. Denna myt existerar fortfarande.
Vid lanseringen fick all planerad reklam för Estrella Sourcream & Onion skjutas upp i drygt 3 månader eftersom chipsen sålde slut.
